Dag 2: Welcome to the Rock

12 mei 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na een jetlag van hier tot San Francisco, vanmorgen toch maar om 7.30 uur  opgestaan voor de trip naar Alcatraz! Na het ontbijt bij Subway zijn we met een oldschool tram richting Fisherman's Warf gereisd.

Eenmaal aangekomen bij Pier 33 moesten we even wachten tot we aan boord mochten van de Alcatraz Cruises. Om 8:45 exact vertrokken we als eerste die dag richting het eiland toe.

Alcatraz Cruises

Alcatraz Island

We kregen daar een headset met een selfguided tour. Hiermee we werden door de gevangenis geleidt. Van 1934 tot 1963 was Alcatraz in gebruik als zwaar beveiligde gevangenis, 1545 gevangenen hebben het eiland als standplaats gehad. Een aantal beroemde gevangenen waren "Al" Capone, George “Machine Gun” Kelly, Robert Stroud “The Birdman of Alcatraz” en Mickey Cohen.

Celblok Broadway

Celblok A

Er zijn verschillende ontsnappingspogingen gedaan. In totaal waren er 36 gevangenen betrokken bij 14 ontsnappingspogingen. De gewelddadigste uitbraakpoging vond plaats op 2 mei 1946 en leidde tot de Slag om Alcatraz.

Op 11 juni 1962 zou er echter toch een succesvolle ontsnapping plaats hebben gevonden. Frank Morris en de broers John en Clarence Anglin ontsnapten volgens de verhalen in een opblaasbaar vlot gemaakt van aan elkaar gelijmde regenjassen. Enkele van hun spullen zijn teruggevonden op Angel Island, maar sommigen gaan ervan uit dat ze bij de Golden Gate Bridge aan land zijn gegaan en hun spullen via het getij naar Angel Island hebben laten drijven om de politie op een dwaalspoor te zetten. Van de mannen heeft nooit niemand meer iets vernomen. Men is ervan uitgegaan dat ze verdronken waren, maar dat is nooit bewezen. Van deze ontsnappingspoging is in 1979 een film gemaakt; Escape from Alcatraz genaamd.

Cel Anglin Brothers

Nog geen jaar na de ontsnapping werd op 21 maart 1963 Alcatraz officieel gesloten.

Na de tour hebben we de eerst volgende boot terug gepakt naar San Francisco. We hebben daar rond gelopen, o.a. bij Fisherman's Warf en bij de wereldberoemde Pier 39 waar de zeeleeuwen liggen te zonnen.

Pier 39   Fisherman's Warf

Toen was het tijd om met de Hop-On-Hop-Off bus de rest van San Francisco te bekijken. De route bracht ons langs allerlei hoogtepunten van de stad. Zoals Alamo Square (the Painted lady's), oftewel Full House huisjes en natuurlijk de Golden Gate Bridge.

Full House

Golden Gate Bridge

Golden Gate Marcel  Golden Gate Henk

De route bracht ons uiteindelijk weer terug bij pier 39 waar we wat gedronken en gegeten hebben bij een Sport's bar.

Sport's Bar

We dachten weer terug te kunnen met de tram die ons heen bracht, maar de chips-etende chauffeur gaf aan dat de fu**i*ng tram vandaag niet meer reed! Met als gevolg dat Henk nu zere voeten heeft :-)

Panorama San Francisco

1. Rik namens ICT Zozijn:
    13 mei 2016
    Marcel en Henk...heel leerzaam allemaal. Zo steken we er allemaal wat van op. Veel plezier. (Arme Henkie en z'n voetjes)
  2. Marian Berends:
    13 mei 2016
    Gelukkig toch weer weg gekomen uit Alcatraz. Veel plezier en geniet ervan
  3. Gerrit:
    13 mei 2016
    Heeee, dankjewel wat een leuk verslag, zie nu alweer uit naar het volgende verhaal....